søndag 15. februar 2009

Noen ganger...

...ja egentlig ganske ofte tenker jeg på hvordan livet mitt ville vært, dersom



- vi ikke hadde flyttet fra Gjøvik når jeg var 4 år. Tenk om vi fortsatt hadde blitt boende der, da ville jeg mest sannsynlig pratet en annen dialekt. Hvem ville jeg vært, hvordan ville livet mitt utfalt seg...?

-vi hadde flyttet til Åskollen, og ikke Lier når vi først skulle flyttet til Drammens-området. Kun tilfeldigheter avgjorde at jeg ble en landets jente, og ingen by-jente. Hvem ville jeg vært om jeg ikke hadde havna på bondelandet....?

- om jeg hadde startet på videregående ett annet sted enn det jeg gjorde. Jeg valgte å begynne på Drammen vgs. Hvorfor valgte jeg egentlig det? Hva kan jeg se tilbake på fra den tiden? Har jeg venner jeg i dag har kontakt med? Jeg kastet rett og slett bort 3 år av mitt liv... :(

- jeg ikke hadde hoppet av 4. året på videregående, men fortsatt til tross for at jeg ikke trivdes i det heletatt. Men bare hadde blitt værende for å få den derre studiekompetanses. Da ville jeg mest sannsynlig være godt i gang med utdanning....



Hva om, tenk dersom atte, hva hvis jeg kunne velge om igjen..

Livet har alltid noen valg, uansett hva man velger kan resultatet få fatale følger for hvem du er, hva du utvikler deg til å bli. Hva du står for her i livet.
Hvem velger min vei? Er jeg selv kapabel til å velge, til å se hva som er best for min egen vei?

Hadde jeg ikke flyttet til Lier ville jeg mest sannsynlig aldri møtt Bjørnar.
Hadde jeg ikke flyttet til Lier hadde jeg kanskje valgt en annen retning med tanke på utdannelse, kanksje jeg ville blitt sykepleier, elektriker, økonom... Ja hvem vet...

Kan man tenke tilbake sånn i livet sitt. Kan man angre for valgene som er tatt. Det er ikke min rett å angre på valg andre har tatt for meg, men, som er selvstendig 21-åring bør jeg kunne stå for mine valg herretter i livet. Tørre å stå for den jeg blir... Uten anger, uten å tenke, hva om jeg ikke hadde bodd her, hva om jeg hadde valgt en annen skole, hva om jeg ikke hadde spilt håndball, men fotball. Hva om jeg ville vært danser, hva om jeg hadde reist på folkehøgskole.....

0 kommentarer: