mandag 26. oktober 2009

Er sååå masse man må ha...

når det bor en liten baby i magen. Er mange ting vi vet vi skal ha, og allerede har gått til innkjøp av, men dukker stadig opp noe nytt og fint. Har jo allerede kjøpt bilstol, med base og tilhørende trille. Det er en samme som dere ser helt til venstre her :) Og så har vi bestemt oss for at vi vil ha denne TFK-vogna, så da blir det ganske sikkert at vi går til innkjøp av den. Så fremt vi ikke kommer over noe annet som passer oss før den tid. Jeg har syns vogna har vært råflott lenge, og når det ble favoritten til husbonden også, er det jo ikke spørsmål engang! Da kjører vi på! :D
Syns den er veldig kjekk i og med at det er svingbart forhjul, som man også kan låse fast i en bestemt stilling, dersom man skal gå på ujevnt underlag. I tillegg er den breiere enn mange andre av trehjulingene, og virker derfor mye mer stabil. Nå gjenstår det bare å bestemme seg for farger av sportsdel og bag. Må kjøpe begge deler samtidig, og ender vi opp med noe i svart er det flere ukers venting for å få det, så vi må vel snart bestemme oss vel.

Kom også over disse nydelige myggnettingene fra www.barnevognskilt.no og de var jo så fine, så når vi forhåpentligvis vet kjønnet i løpet av neste uke, kan det nok tenkes det går en bestilling avgårde med rosa eller blå kroner! Ellers må vi jo såklart ha sprinkelsenger, madrasser, dyner, puter, sengetøy, dunposer og massevis av annet utstyr som hører med når babyen kommer.
Dersom det fins andre mødre der ute som er inne å leser på bloggen min, kom gjerne med tips om hva slags gode / evnt dårlige kjøp dere har gjort!

5 kommentarer:

Line! sa...

Digger vognen Hege! Trillet på en sånn i dag faktisk. GOD å trille =)
Ellers vil jeg si at du trenger itillegg til bilstolen, myggnetting, stellebord, klær, senger osv som du selv nevner
- en varm dress til å ha på trilleturer (sånne med "armer og bein" så man ikke trenger votter og ekstra sokker er veldig praktisk) Vi hadde en lyseblå fra Reima i fleece som ble brukt hver dag til Lucas. (tror faktisk jeg har den enda)
- vippestol var ett godt kjøp her i huset.

Nå har jeg så dårlig tid, så rekker ikke skrive mer, men vi snakkes jo plutselig, så skal nok få frem noe mer ja =)

Sabine sa...

Vippestol anbefales IKKE av helsesøster og barnepleier. Iallefall ikke til daglig og flere ganger om dagen. Fordi det kan være med på og sakne utviklingen av muskler i armer og ben. Barn som sitter for mye i vippestol, kan henge litt etter gjennomsnittet på krappe/løfte hode/sitte oppreisst osv.
-Hvis du har kan det være godt får barnet å få ligge/sitte i den en gang i blandt når du har noe du trenger å gjøre, slik at barnet får se litt rundt omkring i stede for og så i take (når det ligger på gulvet).
Har kjøpt vippestol, men kjøpte en veldig billig en som jeg ikke bruker daglig. Ole Brumm fra jysk vil jeg anbefale å kjøpe. Den kan regulere hvor bratt den skal være, og kan også legges helt flat. Har også gyngebein så kan brukes til å vugge barnet dersom det er litt urolig. :)

Angående stellebord, pass på å kjøpe ett du er sikker på er ok høyde både til stelling og bading (hvis det er stamp under). Jeg kjøpte ett som var grei høyde på til å skifte, men når jeg kom til badingen hvor jeg skal ha skikkelig tak på ungen så det ikke detter under vannet, ble det for høyt. Ble veldig fort sliten i ryggen og endte opp med å aldri bruke den igjen. :P

Klær: Får du en gulpebaby er det lurest med hvite bodyer som du kan ta på kokeprogram.
-Pass på og ha bukser MED bein. Jeg trodde jeg hadde nokk bukser i str 50, men plutselig vokste han så i beina att nå er alle buksene for små å jeg har bare EN bukse med bein som passer slik at han får beveget beina skikkelig. De er veldig kjekke hvis du har en baby som er kald på beina hele tiden. Da kan du ta på ull-sokker under buksa. Da det blir for trangt og sokkene presses inn mot huden dersom du bruker strømpebukse.

Det er litt av det jeg kommer på nå. Kos seg på shopping! :D

Line! sa...

Ang vippestol: Thea satt i vippestol hver dag så å si, men IKKE lenge om gangen. Tipper rundt 10 min. Når jeg dusjet foreksempel. Vi fikk klarsignal fra lege og helsesøster. Av alle i barselgruppen var hun først til å løfte hodet, andremann som satt seg opp selv, førstemann til å krabbe og en av de første som begynte å gå =) Lucas også satt i vippestol. Han gikk når han var året, satt seg opp tidlig, krabbet når han var 6mnd og var sterk i nakke og rygg tidlig.
Søk litt på nettet Hege, så finner du mye info =)
Alt med måte!

Anonym sa...

Hei Hege, har fulgt med litt på bloggen din som jeg fant via søster. Morsomt å lese her nå om dagen. Lykke til med alle innkjøp osv! Mitt tips er at du trenger ikke kjøpe alt med en gang - det er ikke så mye man trenger de første ukene/månedene. Vippestol har vært gull her - babler mest da han sitter i den og brukes når det er grøttid. Vi er kjempefornøyde med å ha kjøpt lekegrind bl.a. pga hunden og når det gjelder bomkjøp er det kanskje treningsmatte til 600,- på barnas hus da vi kunne fått lignende puslespillmatte på nille til 150,-.

Marthe og Noah sa...

Hei Hege!
Jeg DIGGER vogna mi, og anbefaler den til alle jeg kjenner.. (som du vet) hehe.. Bård likte også denne vonga best, for den hadde ett litt "robust" utseende.. Pussig nok har ofte gutta ganske sterke meninger ang. vogn;)

Gleder meg stort på deres vegne <3