onsdag 11. mars 2009

My diary

Jeg fikk i går et tips
en anbefaling
om å kjøpe meg og begynne skrive dagbok.
Ikke om dagen gjøremål, fordi dem kan jeg skrive om
her på bloggen,
men som jeg kan skrive tanker og følelser inni.
Både positive og negative.
Bare de dagene jeg har behov for å skrive noe.
Ikke hver dag, bare innimellom

Jeg tente skikkelig på ideen,
og tenker at det MÅ jeg få til.
Jeg skal derfor ut på "dagbok-jakt"
Må finne den perfekte dagboken,
som kan være med meg gjennom alt.

Dagboken skal fylles fra perm til perm med mine
innerste tanker,
tanker jeg ikke deler med noen.
Og om noen år, så skal jeg ta den frem igjen,
og lese i den.

Jeg googlet ordet dagbok,
og fant ut dette: (fra wikipedia)

Dagbok er en bok med blanke ark som en person kan skrive om sitt eget liv i. Dagbok kan inneholde fragmenter av hva som har skjedd, beskrive vær og vind, eller være dyptloddende og sjelegranskende. Å skrive en dagbok er en personlig og privat sak. Mange begynner å skrive dagbok i tenårene og fortsetter med det resten av livet, mens for andre er det en kortere fase av livet.

Mange kjente personer har skrevet dagbok, for eksempel tenåringen
Anne Frank, som skrev mens hun lå i skjul for nazistenes jødeforfølgelse, og engelskmannen Samuel Pepys, som skrev i sin egen kode. Pepys levde på 1600-tallet, men både hans og Anne Franks dagbok har fortsatt noe å fortelle dagens lesere.



0 kommentarer: