tirsdag 26. mai 2009

og sånn går nu dagan...

.... jeg skal endelig til frisøren i morgen... Står mellom de to klippene her, så har printa bilder, og så snakker jeg till med frisøren om hva hun tenker... Er litt redd for å klippe meg for kort igjen, men syns virkelig den BLONDE frisyren var så sommerlig. Endelig for første gang i mitt liv begynner jeg så "langt" hår, og nå tenker jeg å kvitte meg med det... Hihi, ja hvem vet hva som skjer ;)



Ellers har jeg funnet en hest jeg skal være forrytter for. Begynte å bli så dyrt i lengden å være på Vestre Kjenner, så jeg trengte finne meg et sted til en billigere penge, og litt mer fast.
Så når kneet er friskmeldt skal jeg begynne å ri på Lynet forhåpentligvis! Skal å hilse på han på onsdag eller torsdag, så da får vi se hva magefølelsen sier etter det. Han er en 7årig kaldblodshest, som står på en stall mellom Fjell og Skoger...

Ellers har jeg tenkt litt på muligheten for å selge bilen min og bytte over til noe litt større, og noe litt mer stabilt, som jeg vet klarer frakte meg fra a til b... Jeg er lei corsaen, og tror jeg kommer til å selge den for en billig penger, for å skaffe meg en litt dyrere bil, jeg kan være fornøyd og sikker med..
Så nå tilbringer jeg timer på finn.no hvor jeg leter etter drømmebilen. Har funnet ut at jeg tror det blir en Vw passat stasjonsvogn, eller en Opel Astra.. Er i allefall de to jeg har pekt meg ut så langt, så får vi se hva banken tillater meg av penger å låne... Trenger jo ikke bli gjeldsslave i en alder av 22 år heller, men føler det er noe jeg ønsker å invistere i nå, så da er det nok ikke så dumt... (og er ikke snakk om ny ny bil, er snakk om ny bruktbil såklart)!
Ellers har jeg blitt kneoperert, jeg ha kastet krykkene, klarer å kjøre bil igjen, og sove på magen igjen!! Jeg koser meg ute i sola de dagene det er sol, jeg koser meg med kortlaging, tilbringe tid med venner, er innom Sylling for å se at huset vårt har fått 4 vegger i en etg, og snart en etg nr 2.. Det er altså masse spennende som skjer i livet om dagen.
Ennå er det 2 uker til med sykemelding, for at kneet skal få ro og hvile, og jeg har hørt rykter om at det er meldt massevis av sol i de kommende dagene, så hva er vel ikke bedre enn solkrem, en madrass, is, radio, solbriller og en god bok på mor og fars terrasse :D Jeg kan ikke be om stort mer jeg!!

Har lest Drømmerhjertet boka som jeg har lånt av Sandra. Boka var på over 400 sider, og var unnegjort på 2 dager! Den var kjempefin, rørende, og perfekt for en lat søndag...
I går kveld startet jeg på en ny bok som heter SKUMRINGSBARN som handler om mutisme.
Det er en bok fra virkeligheten, skrevet av ei dame som behandler barn med mutisme...
For de som ikke vet hva mutisme er:
Mutisme
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Selektiv mutisme er navnet på en tilstand eller diagnose av manglende tale over lang tid, av personer som har evnen til å snakke. Normalt vil mutister snakke med dem de er trygge på, som foreldre og søsken, mens de er tause overfor fremmede og på skolen. Tilstanden regnes normalt å være en ekstrem form for sjenanse. Det blir lett en vond sirkel fordi de er redde for å få oppmerksomheten sterk rettet mot seg om de skulle prøve å snakke. Tausheten opptrer gjerne i situasjoner hvor de blir gjenstand for vurdering eller spesiell oppmerksomhet.
Mutisme ble først gang beskrevet i 1934, men hadde ikke vært studert særlig inngående før det ble laget et forskningsprogram i 1990 ledet av dr. Bruce Black.
Det er påvist at mutisme opptrer oftere hos barn med foreldre som har hatt noen av de samme symptomene. Alvorlighetsgraden varierer og opptrer mest typisk når barnet begynner på skolen, men kan også observeres i barnehagen. Mutisme regnes som en tidlig form for redsel for å snakke offentlig. Etter hvert som en mutist blir mer vant med ulike sosiale situasjoner (sosial trening), øker villigheten til å snakke.
Mutister har assosiert adferd som manglende øyekontakt og redusert mimikk og kroppsspråk. Noen kan også ha tvangssymptomer, Tourettes syndrom eller ulike fobier. Selektiv mutisme må ikke forveksles med autisme, selv om tilstandene likner på hverandre.
Tidligere ble mutisme knyttet til mistanke om fysiske eller seksuelle overgrep, manglende oppmerksomhet eller dårlige familierelasjoner. Men dette regnes ikke lenger som en primærårsak. Det var også populært å snakke om at disse barna var stae, for "de kunne jo snakke". Men de fleste barn med selektiv mutisme er verken mer sta eller mer i opposisjon enn andre barn.

Denne boka er kjempespennende, man følger 3 historier, og man kan ikke annet enn å leve seg inn i det hun skriver. Dersom noen ønsker har jeg boka til odel og eie, og det er bare å rope ut dersom man ønsker å låne den!

Nå er det nok en natt som står klar for unge frk. Hegemor. Hun prøver legge seg ikke så altfor sent om kveldene, selvom det er temmelig temmelig vanskelig. Men for å ikke sove bort hele sommerdagen, velger jeg å sove bort sommernatten.

Fredag venter en hurramegrundt fest. Sandra fyller år, og det skal FEIRES såklart! Med boller og brus!?!?!

Ha en fin uke gud og hvermann!

4 kommentarer:

Line! sa...

Lykke til videre i biljakten! Vi har en VW Stasjonsvogn og er veldig fornøyde med den! Stor plass, og siden det ser ut som vi skal flytte hver gang alle 4 beveger seg utenfor døren samtidig trenger vi god plass i bilen ;)

Hege sa...

Takk for det, Line.
Foreløpig holder jo corsaen i massevis med tanke på plass, men hadde vært deilig med en fin og stor bil. Med plass til passasjerer. Er foreløpig bare på tankestadiet. Var å kikka på en passat i dag. Hva slags årsmodell har dere?

Line! sa...

Vi har 2002 tror jeg!

Hege sa...

Da ble det en eldre modell på meg, men har tro på at 99 blir bra :D