mandag 4. mai 2009

Dagens tema

Jeg har bestemt meg for å ta for meg forskjellige problemstillinger jeg har her på bloggen. Det kan være ting jeg har opplevd selv, eller ting jeg har blitt opptatt av pga at det har skjedd i nære omgivelser. Har tenkt litt rundt tema nummer en, hva det skal være.
Klarte i dag endelig å bestemme meg. Er en ting jeg som har vært i mine tanker de siste seks mnd. Dagens ord/tema er: spontanabort.
Er kanskje ikke alle som tåler og lese om sånt, så da vil jeg anbefale evt de som ikke vil lese om å la det være...


Dette skriver nettdoktor.no:

Hva er spontan abort?
En spontan abort skjer når et svangerskap ufrivillig avbrytes så tidlig at fosteret ikke kan overleve. Risikoen for dette er størst før 12. graviditetsuke. Da kalles det en tidlig abort. Etter 12. uke kalles det en senabort. Fosteret regnes som levedyktig etter 24. uke, men dersom barnet fødes barnet så tidlig, er det stor risiko for at barnet blir skadet eller dør.
Hos alle kvinner er det risiko for at svangerskapet ender med spontan abort. Risikoen er 10-35 prosent, avhengig av blant annet

Hvilke symptomer tyder på spontan abort?
Symptomer på spontan abort er underlivsblødninger og underlivssmerter eller begge deler. Mange som spontanaborterer har mistet de graviditetssymptomene de hadde, som kvalme og trøtthet. En sjelden gang oppdages ikke aborten før man kommer til ultralydundersøkelse rundt 18. uke, fordi kvinnen ikke har hatt noen symptomer. morens alder.

Er det mulig å forhindre spontan abort?
Ved symptomer på tidlig spontan abort, det vil si før 12. uke, er det ikke mulig å forhindre at aborten skjer. Hos de fleste som aborterer tidlig har fosteret vært dødt i en periode, og hos noen har det aldri vært utviklet noe foster.
Det er vanligvis vanskelig å si noe om årsaken til spontanabort i hvert enkelt tilfelle. Vitenskapelige undersøkelser av spontanaborterte fostre har imidlertid vist at det ofte er noe i veien med fosterets arveanlegg. Denne feilen er vanligvis tilfeldig, slik at det ikke er sannsynlig at samme feil oppstår på nytt. Sett i lys av dette, forstår man at behandling for å unngå tidlig abort oftest ikke finnes.
Forebygging av spontanabort er likevel mulig. Man bør unngå skadelig påvirkning som røyking og stort alkohol- eller medisinbruk i første del av svangerskapet, når fosterutviklingen skjer. Enkelte infeksjoner tidlig i svangerskapet kan føre til fosterskader og abort.
Senabort - abort etter 12. graviditetsuke - viser seg også ved blødning og smerter. Har man kommet til rundt 18. - 20. graviditetsuke når blødning oppstår, kan en avlastende behandling på sykehus kanskje hindre at kvinnen aborterer. Hvis ultralydundersøkelsen viser at fosteret lever, vil man legges inn på sykehus for observasjon inntil blødningen gir seg.

Hvordan håndteres spontanabort?
Når det er konstatert at det har oppstått en spontanabort, må livmoren tømmes for rester. Dette forhindrer store blødninger og infeksjon. Ultralydundersøkelsen vil vise om det er rester som må fjernes. Hvis svangerskapet var kommet lengre enn til syv -åtte uker, er det vanligvis nødvendig å få utført en utskrapning. Dette foregår i full narkose, eller i lokalbedøvelse dersom kvinnen ønsker det.
Hvis det er lite rester igjen i livmoren, kan dette blø ut av seg selv. Dette avgjør legen ved hjelp av ultralyd.

Hvis man aborterer flere ganger
Risikoen for å abortere igjen øker ikke vesentlig ved en spontanabort. Har det skjedd to ganger, er risikoen noe større. Det er imidlertid fortsatt overveiende sannsynlig at et nytt svangerskap går bra. Jo eldre den gravide er, desto større er risikoen for spontan abort. Visse sykdommer/tilstander øker denne risikoen, for eksempel kromosomavvik hos enten moren eller faren og autoimmune sykdommer.
Hvis man aborterer tre ganger etter hverandre, vil man bli tilbudt en utredning for dette hos gynekolog . Det regnes da som habituell (gjentatt) abort.


Grunnen til at dette ble dagens tema er at jeg har gjennomgått dette selv 3 ganger nå. Altså kommet dit at det er noe som regnes som habituell abort..
Har vurdert opp og ned på om det er noe jeg vil gå "offentlig" ut med til mine lesere på bloggen, men jeg har funnet ut at jeg har jo ingenting å tape på å fortelle det. Jeg har vendt meg til å snakke om det, har vært mest mulig åpen med mine nærmeste, og de fleste leserne på bloggen min vet jo om dette fra før av også. Men her kom litt fakta i tillegg...
Takk for dagens oppemerksomhet =)

5 kommentarer:

Teddy sa...

du er skikkelig tøff :)

Hege sa...

HIhi.. Ja jeg vet nå ikke jeg men. Deilig å få det ut innimellom også! Og, det er jo egentlig ikke noen grunn til ikke å fortelle om det... What dosnt kills me makes me stronger...

Line! sa...

Fint innlegg Hege. Sikkert flere som syntes det! =)

ET sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
ET sa...

For å quote Grey's Anatomy igjen: "But, even when our hopes give way to reality and we finally have to surrender to the truth, it just means we've lost today battle. Not tomorrows war." Utrolig fint innlegg. STÅ PÅ, HEGE! :-)