søndag 7. desember 2008

Når dagen er blå er allting godt - og når dagen er god er allting blått!”

Vi nisser vi nisser vi gjør så godt vi kan......

I år er det de blå nissene som har entret mange tusen norske tvskjermer. Jeg sitter gjerne forran tven når klokka er seks, og følger med på historien om Turte og Tvilling. I desember er det liksom litt lov, man tar frem tradisjoner og følelser fra den gang man var yngre. Man står gjerne tidlig opp dagene før julaften for og se på julemorgen med Nissa (som jeg forøvrig hørte at ikke skulle ha jobben som Julemorgenprogramleder i år...). På selve juledagen er Reisen til julestjernen og tre nøtter til Askepott, en fast tradisjon. Jeg har vel sett det mange nok ganger at jeg tror jeg kan flere av replikkene til skuespillerne til og med! Men det er jo det som er sjarmen, det blir liksom tid til litt ekstra barnslig kos!

En annen del av desemberkosen er julekalender. Mine første leveår hadde vi de velkjente ti-kroners kalenderne som alle har. Vi hadde i tillegg en Kari Trestakk julekalender hvor vi trakk forskjellige figurer i en pose hver dag, som vi klisteret opp på ett stk papp og som til slutt ble et fint julebilde. Jeg elsket den kalenderen! Etterhvert klarte jeg klage på meg en pakkekalender. Alle venninnene mine fikk jo forskjellige duppeditter hver dag hele desember, mens hva fikk jeg - jo en liten sjokoladebit. (ikke det at jeg ikke satte pris på den sjokoladebiten, men det virket veldig urettferdig i en alder av 8 år). Så bestemor broderte en kalender og kjøpte inn 24 småpakker til meg. Noen år etter fikk også min åtte år eldre søster en kalender av meg. Så da ble det 48 småpakker som skulle ordnes. Etterhver tok vi over driften av pakkekalenderne selv, og jeg og Ranate kjøpte vel gaver til hverandre noen år. De siste årene har jeg lagd kalender til Renate og Bjørnar, men i år har jeg vært litt dårlig på den fronten (tror kanskje ikke Renate fikk i fjor heller). Men i år er de eneste kalenderne i mils omkrets en stk kindersjokoladekalender Bjørnar har kjøpt til meg, og en flax kalender jeg kjøpte på Rema tidligere i dag. Det ble ganske spennnede når jeg begynte og skrape kalenderen, så det endte med at alle rutene var ferdig skrapt i løpet av noen få minutter.. (uten at det ble noen store gevinster av den grunn). Så da spørs det om jeg må invistere i nok en flaxkalender en av de nærmeste dagene.

0 kommentarer: