mandag 6. juli 2009

100vis av sprøsmål


Bjørnar foreller meg ofte at han syns jeg tenker så masse, har så mange merkelige spørsmål jeg hele tiden går rundt og lurer på. Jeg kan spørre han om de utroligste ting. Det er ikke alltid det er spørsmål jeg forteller han heller, det kan være ting jeg har grublet på vel og lenge, og endelig funnet svaret på hvorfor det må være sånn som det er.

Hvem er jeg?
Hvor kommer jeg fra?
Hvor var jeg før jeg ble født?
Hva er det som gjør at jeg er akkurat meg?
Hva skjer når jeg dør?
Hva er døden?
Hvorfor skal alle mennesker dø?
Finnes det liv på andre planeter?
Hvorfor er universet så svart?
Hvor langt er uendelig?
Finnes det en Gud?
Er mennesket annerledes enn dyr?
Hvordan er de det?
Og hvorfor?
Hva er en mann?
Hva er en dame?
Hva er viktig?
Hvorfor er det viktig?
Hva er uviktig?
Hva er det som er virkelig?
Hva er det som er uvirkelig
?Hva er en sannhet?
Hva er en løgn?
Hva er rettferdig?
Hva er urettferdig?
Hva er vakkert?
Hvem har bestemt at akkurat det er vakkert?
Hvorfor er det vakkert?
Hvorfor er det noe som er stygt?
Hva er det som gjør at jeg liker eller ikke liker noe?
Hva er et løfte?
Hva er det som bestemmer hva jeg gjør?
FInnes det en grense på hvor fort en skiløper kan gå på ski?
Hvorfor er gresset grønt?
Og hvor kommer fargene fra?
Ser alle det samme på samme måte som jeg?
Hvor kommer blomstene fra?
Hva finnes i det dypeste havet?
Hva er kjærlighet?
Hvorfor skal vi være snille med hverandre?
Må man straffes når man har gjort noe galt?
Hva er rett?
Hva er galt?
Finnes det noen evige sannheter som alltid i alle sammenhenger er sanne?
Hva er frihet?
Hva er ansvar?
Har jeg en fri vilje så jeg kan bestemme og velge helt fritt?
Hva er skyld?
Hvem har ansvar?
Hvordan ser det ut i verden om 100, 1000 eller 10 000 år?
Hva er lykke?
Hvorfor ler ikke dyr?
Eller gjør de det?
Hva er humor?
Hva er sorg?
Hvorfor gjør det vondt når jeg slår meg?
Hvorfor må jeg gråte når jeg har vondt?
Hvorfor er noen mennesker sure?
Hva skjer når jeg sove
Hva er drømmer?
Hva er tanker?
Hvor er jeg om 10 år?
Hva skal jeg bli?
Må jeg bli til noe?
Hva er forskjellen på barn og voksne?
Hvorfor synes jeg noe er gøy og noe er kjedelig?
Hvordan kan det komme et kjempedigert tre ut av et bittelite frø?
Hvorfor faller vi ikke ut av planeten vår?
Hvorfor blir det krig?
Hvorfor blir vi uvenner?
Hvorfor blir vi venner igjen?
Hva er en bestevenn?
Hvorfor er det jordskjelv og vulkanutbrudd?
Hva finnes innerst i planeten?
Kan jeg fly på en sky?
Hvorfor flyr noen fugler sørover mens andre blir igjen?
Hvordan går det an å bygge kjempestore hus?
Finnes det så store heisekraner?
Hvordan pusser de vindene på en skyskraper?
Hvorfor snurrer jorda rundt seg selv og rundt sola?
Hvorfor er mine foreldre mine foreldre?
Hvorfor er jeg født akkurat her og akkurat nå?
Hvor ble det av alt det som skjedde før?
Hvordan kan elektrisiteten komme gjennom ledningen og slås av og på?
Hvordan kan lyden høres i en radio?
Hva er lyn og torden?
Hvordan har det seg at når jeg bestemmer meg for å gå, så beveger beina mine seg uten at jeg snakker til dem?
Hvorfor har gamle mennesker så store ører?
Hvorfor glemmer ikke hjertet å slå før man dør?
Hvorfor kan jeg se, men ikke kjenne lys?
Finnes det en grense på hvor høyt tårn man kan bygge?
Om man lagde en kjempetung stein, kunne man ha mistet den gjennom jorda da?
Hvorfor kan jeg begynne å gråte av musikk?
Hva er språk?
Hvorfor snakker ikke alle mennesker det samme språket over hele jorda?

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hvordan lyd kommer utav en radio:
http://no.wikipedia.org/wiki/Radio